Do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
50 lat działalności naszej szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa

w Rzeczycy Długiej

godlo.png

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2010

Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem przeprowadzanym w szóstej klasie szkoły podstawowej. Ma ocenić, w jakim stopniu uczeń opanował czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie). Nie można go nie zdać, jest on jednak obowiązkowy i jest warunkiem ukończenia szkoły. Uczeń, który do niego nie przystąpi będzie musiał powtarzać szóstą klasę.
Sprawdzian dla klasy VI zorganizowany na bazie materiałów z OKE w Krakowie przeprowadzono w naszej szkole w dniu 08.04.2010r. Do sprawdzianu przystąpiło 17 uczniów. Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 60 minut. Jednemu z uczniów na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wydłużono czas pracy o 30 minut.

Arkusz testu zawierał 20 zadań zamkniętych i 5 zadań otwartych. Zadania zamknięte były zadaniami wyboru, w których uczeń wskazywał jedną właściwą odpowiedź spośród czterech zaproponowanych. Zadania otwarte sprawdzały więcej umiejętności, a zarazem wymagały od ucznia posiadania pewnego zakresu wiedzy. Za poprawne rozwiązanie zadań otwartych uczniowie mogli uzyskać tyle samo punktów, co za zadania zamknięte (po 20 punktów), łącznie 40 punktów.
Sprawdzian w klasie VI miał charakter interdyscyplinarny i badał umiejętności ucznia w zakresie pięciu obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych:
- czytanie
- pisanie
- rozumowanie
- korzystanie z informacji
- wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Sprawdzian przeprowadzono pod nadzorem trzech komisji, rekrutujących się z nauczycieli naszej szkoły.
Statystyczny uczeń klasy szóstej naszej szkoły, który przystąpił do sprawdzianu, uzyskał wynik 26,47 punktu (średnia klasy); według skali staninowej dziewiątki jest to wynik wysoki (stanin 7, przedział punktowy od 26,3-27,8). Najwyższy uzyskany wynik to 37 punktów, najniższy – 14  punktów. Modalna, czyli najczęściej pojawiający się wynik to 29 punktów, uzyskało go czterech uczniów. Środkowy uczeń rozkładu uporządkowanego malejąco uzyskał 29 punktów (mediana). Łatwość testu dla klasy obliczono na poziomie 0,6 tzn., iż test dla uczniów klasy VI okazał się testem trudnym.
Biorąc pod uwagę sumę punktów uzyskanych za poszczególne standardy można stwierdzić, że umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce i umiejętność czytania to mocne strony kształcenia w naszej szkole. Na umiarkowanym poziomie uplasowały się standardy: korzystanie z informacji i pisanie. Żadna z umiejętności badanych na sprawdzianie nie okazała się słabą stroną kształcenia (łatwość zadań była wyższa niż 0,5).
Zestawienie wyników uczniów naszej szkoły z wynikami uzyskiwanymi na terenie województwa pokazuje, iż nasi uczniowie uzyskali wynik o 1,23 punktu wyższy niż średnia punktów w gminie oraz o 1,32 punktu wyższy niż średnia punktów w województwie, zaś tylko o 0,17 punktu niższy niż w powiecie. Niektóre umiejętności, jak np. umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce została opanowana przez naszych uczniów lepiej o ponad 2 punkty niż średnia punktów na terenie województwa. Wskazuje to na dobry poziom kształcenia w naszej szkole.

Image

                                   R. Puzio