Do góry
Lp. |
Tytuł innowacji pedagogicznej |
Autor lub zespół autorski |
Imię i nazwisko nauczyciela realizującego |
1. |
„Dbamy o swoje zdrowie” |
Teresa Zawadzka |
Teresa Zawadzka, Agnieszka Podolska-Szoja |
2. |
„Foniczny teatr wyobraźni” – słuchowiska adaptacyjne jako gatunek sztuki |
Małgorzata Lasota, Anna Jaskot |
Małgorzata Lasota, Anna Jaskot |
3. |
„Kulinarne podróże – smaki świata” |
Urszula Urbańska |
Urszula Urbańska |
Konsumpcjonizm współczesnego świata prowokuje do myślenia o zasadności czytania. Zastanówmy się … Jakie korzyści płyną z codziennej lektury i czy istnieje związek pomiędzy czytaniem a trudnościami w koncentrowaniu uwagi, zapamiętywaniu czy samodzielnym redagowaniu wypowiedzi? Odpowiedź może być tylko jedna: TAK! I jest to związek bezpośredni, gdyż czytanie usprawnia i ćwiczy pamięć. Dziecko pochłonięte lekturą zapamiętuje: imiona bohaterów, ich charakterystykę, przeżycia, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne i cały szereg szczegółów. Obcowanie z postaciami fikcyjnymi stanowi równie cenne źródło inspiracji co spotkanie z żywym człowiekiem. A inspirować w książce może wszystko - cały świat przedstawiony lektury; od miejsc akcji i aktywności, której się oddają bohaterowie po podejmowane przez nich decyzje stanowiące łańcuch przyczynowo-skutkowy wydarzeń.
Lp. |
Tytuł innowacji pedagogicznej |
Autor lub zespół autorski |
Imię i nazwisko nauczyciela realizującego |
1. |
„Druk 3D – to się wie” |
Urszula Urbańska |
Urszula Urbańska |
2. |
„Poczytam Ci …” – radość czytania w rodzinie |
Małgorzata Lasota |
Małgorzata Lasota |
3.
|
„W zdrowym ciele, zdrowy duch – wiedza, dieta oraz ruch” |
Teresa Zawadzka, Beata Czajkowska |
Teresa Zawadzka, Beata Czajkowska |
4. |
„Bajki z koszyka – rozczytajmy maluchy” |
Barbara Giec - Kocielska |
Barbara Giec - Kocielska |
5. |
Innowacja w rewalidacji oraz korekcie i kompensacji. |
Barbara Turek |
Barbara Turek |
Innowacja pedagogiczna z zakresu edukacji zdrowotnej dla uczniów klas II– III realizowana w roku szkolnym 2023/2024 „W zdrowym ciele zdrowy duch - wiedza, dieta oraz ruch”.
WSTĘP
Innowacja została opracowana w myśl idei szkoły promującej zdrowie, aby od najwcześniejszych lat kształtować u dzieci nawyki prozdrowotne. O zdrowiu dziecka i jego prawidłowym rozwoju decyduje wiele czynników, m.in. prawidłowe żywienie, z którym związana jest kultura spożywania posiłków, aktywność fizyczna czy higiena osobista.
Innowacja pedagogiczna „Żyję zdrowo i aktywnie” do realizacji w roku szkolnym 2022/2023
Program innowacyjny skierowany jest do uczniów z klas I – III Publicznej Szkoły Podstawowej w Rzeczycy Długiej z włączeniem we wspólne działania nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców uczniów.
Termin wdrożenia innowacji: wrzesień 2022r. – czerwiec 2023r.
1. Opis zasadności wprowadzenia innowacji.
Od wielu lat jako Szkoła Promująca Zdrowie dążymy do poprawy jakości i skuteczności działań edukacji zdrowotnej.
Lp. |
Tytuł innowacji pedagogicznej |
Autor lub zespół autorski |
Imię i nazwisko nauczyciela realizującego |
1. |
Gotuj się na zmiany. |
Beata Czajkowska |
Beata Czajkowska |
2. |
„Poczytam Ci …” – codzienna przyjemność czytania rodzinie. |
Małgorzata Lasota |
Małgorzata Lasota |
3.
|
„Poprzez oddech do tu i teraz”. |
Aleksandra Pomykała |
Aleksandra Pomykała |
4. |
„Żyję zdrowo i aktywnie”. |
Teresa Zawadzka |
Teresa Zawadzka |
W ramach działań innowacji pedagogicznej „Litery już znam, więc czytam sam”, w czerwcu 2021r. w naszej szkole zorganizowano maraton czytelniczy w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I -III. Został on zapoczątkowany przez pana dyrektora, w Dniu Dziecka, z okazji 20. rocznicy społecznej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. W drodze losowania dzieciom z zerówki przypadła „ Baśń o toruńskich piernikach”, uczniom klasy I – „Kopciuszek”, uczniom klasy II – „Afryka Kazika”, a trzecioklasistom książka „Król Maciuś I”. Oprócz dzieci i wychowawczyń do maratonu czytelniczego zostali zaproszeni również inni goście.
„Gdzie nie ma książki - tam w życiu człowieka czyni się zła pustka,
której niczym wypełnić nie można”
Kornel Makuszyński
Codzienne czytanie dzieciom zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera rozwój psychofizyczny, intelektualny i społeczny. Żaden najpiękniejszy prezent nie zastąpi tego daru, którym jest nasz czas, poświęcona uwaga, entuzjazm do czytania i miłość. Dlatego tak bardzo ważne jest , by czytać dziecku jak najwięcej i jak najczęściej, żeby nie dopuścić do złej pustki o której pisał Kornel Makuszyński.
Warto pamiętać, że mądrze dobrana literatura może być doskonałym źródłem ważnych, uniwersalnych prawd i wartości moralnych. Na podstawie ciekawej książki można uposażyć dziecko w informacje dotyczące historii naszego kraju, kształtować jego miłość do ojczyzny czy nauczyć je radzenia sobie z emocjami, bo jak pisał Konstanty Ildefons Gałczyński: „Z książki płynie odwaga, książka życiu pomaga, chcemy książek jak słońce …”. Trudno zresztą wymienić wszystkie pożytki płynące z czytania dzieciom i przez dzieci książek; zwłaszcza ze zmobilizowania współczesnych uczniów do samodzielnej lektury.
Zaczęło się … w minionym roku szkolnym od „rzeczyckich Narnijczyków”, czyli pracy metodą przekładu intersemiotycznego podczas realizacji zadań literackich związanych z omówieniem powieści Clive’a Staplesa Lewisa „Opowieści z Narnii”. Wówczas uczniowie klasy czwartej (obecnie piątoklasiści), zafascynowani wizją narnijskiego świata, wcielili się w lekturowe postacie, tworząc własną adaptację oraz interpretację dzieła, głównie w aspekcie otwartego zakończenia. Kreując nowych bohaterów - Łucje, Zuzanny, Edmundów i Piotrów - uczniowie wspaniale bawili się tekstem kultury, angażując do własnej reżyserii także swoich bliskich, którym nie brakowało pomysłów na kostiumy i charakterologię postaci z baśniowej powieści.
Strona 1 z 2