Do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
50 lat działalności naszej szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa

w Rzeczycy Długiej

godlo.png

„Język jest narzędziem niezwykłym. Ożywia nieożywione, porusza nieporuszone, uskrzydla nieuskrzydlone. W swej pięknej krasie tylko czeka, by zostać użytym”.
Jednym z ważnych zadań w nauczaniu języka polskiego jest ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych. Zanim jednak młodzi ludzie opanują wymagane elementy retoryki, warto w młodszych klasach zacząć pracę  nad ciałem i głosem, czyli odpowiednią postawą, mimiką i oczywiście poprawną dykcją oraz intonacją. Doskonałym sposobem wykształcenia tychże umiejętności jest recytacja utworów poetyckich i prozatorskich. W pierwszych dniach grudnia uczniowie klasy V i VI podczas lekcji języka polskiego zostali zaproszeni do zaprezentowania na klasowej scenie wybranych utworów najbardziej znanego reprezentanta polskiego romantyzmu - Adama Mickiewicza.

Największym powodzeniem cieszyły się trzymające w napięciu ballady, choć nie brakło też ciekawych interpretacji głosowych fragmentów epopei „Pan Tadeusz”. Zmotywowani nie tylko ocenami, ale i konkursową formą wystąpień uczniowie pokazali w większości naprawdę wysoki poziom. Doskonałe opanowanie pamięciowe całościowe kilkudziesięciozwrotkowych utworów, połączone z teatralnym gestem i nienaganną dykcją miało niebagatelny wpływ na jakość recytacji. Bezkonkurencyjni w klasie piątej okazali się następujący uczniowie: I miejsce - Szymon Styliński, II miejsce- Julia Buława, III- miejsce- Zuzanna Butryn oraz wyróżnienie- Oliwia Krawiec. W klasie szóstej wybór najlepszego recytatora był trudniejszy, gdyż bardzo wyrównany wysoki poziom zaprezentowało aż czworo uczniów. Jednak  wytypowano na zwycięskie podium szóstoklasistów w następującej kolejności: I miejsce -  Martyna Zięba, II miejsce-  Amelia Zięba, III miejsce - Emilia Kusińska. Wyróżnienie powędrowało do Oskara Pawłowskiego. W mikołajkowym klimacie, 6 grudnia,  uczestnicy klasowego etapu konkursu otrzymali od swej polonistki dyplomy i nagrody książkowe. Czekamy na finalistów z pozostałych klas, by przejść do kolejnego, już szkolnego etapu konkursu.

                    tekst: R. Puzio