Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzeczycy Długiej liczy 8 oddziałów klasowych uczniów I – VIII oraz oddział przedszkolny „O.” Koncepcją naszej szkoły jest tworzenie dla uczniów życzliwej, przyjaznej i bezpiecznej atmosfery do nauki i wychowania oraz kształtowanie szeroko rozumianych nawyków prozdrowotnych. Plan działań na rok szkolny 2023/2024 został opracowany na podstawie obserwacji zachowań uczniów i wymiany spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli. Mimo prowadzonych w tak szerokim zakresie działań prozdrowotnych znaczny procent uczniów ma nieutrwalony nawyk zdrowego odżywiania się oraz właściwego spędzania wolnego czasu, co w konsekwencji prowadzi do nadwagi, otyłości, a co za tym idzie, obniżenia sprawności fizycznej.
Istotne jest dalsze wdrażanie działań mające na celu zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz nakłanianie dzieci i ich rodzin do kształtowania zdrowej sylwetki i podejmowania aktywności fizycznej.
Cel główny: Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, promowanie różnorodnych form aktywności fizycznej.
Cele szczegółowe:
1. Podniesienie poziomu wiedzy w zakresie zdrowego odżywiania i wyrabianie zdrowych nawyków wśród uczniów i dorosłych.
2. Doskonalenie umiejętności wyboru zdrowych produktów spożywczych i zdrowego stylu życia.
3. Przyzwyczajanie dzieci do właściwych zachowań żywieniowych, higienicznych oraz w zakresie estetyki spożywania posiłków.
4. Prowadzenie działań propagujących ruch i zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Cele i zadania zawarte w planie pracy Szkoły Promującej Zdrowie zostały ukierunkowane na utrwalanie u dzieci prawidłowych nawyków związanych ze zdrowym odżywianiem oraz systematyczne pogłębianie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia. Podstawą planu są działania uwzględniające aspekty prozdrowotne wynikające z właściwej, zbilansowanej diety a także spożywania zdrowych posiłków w domu oraz w szkole. Niewłaściwe nawyki żywieniowe oraz brak czynnego wypoczynku to negatywne przykłady zachowań osób dorosłych często naśladowane przez dzieci. Zaplanowano szereg działań do realizacji w ramach tegorocznego planu Szkoły Promującej Zdrowie, aby kształtować u dzieci właściwe nawyki żywieniowe oraz przeciwdziałać utrwalaniu negatywnych i niepożądanych wzorców. W tym roku szkolnym planujemy również przeprowadzić ankiety wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Analiza ankiet umożliwi dokonanie autoewaluacji, celem której jest sprawdzanie, w jakim stopniu szkoła osiąga cele określone w polskiej koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie. Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane powinny stanowić podstawę do refleksji i planowania dalszych działań, wyboru kolejnych problemów priorytetowych. Przeprowadzenie autoewaluacji jest również warunkiem starań o uzyskanie Certyfikatu Krajowego.
Uczestnictwo w certyfikowanych szkoleniach i warsztatach podniesie poziom wiedzy nauczycieli, a otrzymane materiały edukacyjne zwiększą atrakcyjność zajęć na których będą realizowane treści z zakresu edukacji żywieniowej. Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji żywieniowej pozwoli na kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków żywieniowych uczniów, ich rodziców oraz rodzeństwa, a w efekcie do zmiany dotychczasowego stylu życia. Realizacja programu przyczyni się także do podniesienia świadomości na temat roli żywienia w powiązaniu z aktywnością fizyczną.
Kryterium sukcesu:
Utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel:
1.Wynik ankiety przeprowadzony wśród uczniów, nauczycieli, rodziców, wywiad z nauczycielami, obserwacje Zespołu ds. Promocji Zdrowia.
2.Analiza wyników ankiety, wywiadów, arkusza obserwacji