Do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
50 lat działalności naszej szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa

w Rzeczycy Długiej

godlo.png

Misją Publicznej Szkoły Podstawowej w Rzeczycy Długiej  jest tworzenie dla uczniów życzliwej, przyjaznej i bezpiecznej atmosfery do nauki i wychowania oraz kształtowanie szeroko rozumianych nawyków prozdrowotnych. Plan działań na rok szkolny 2024/2025 został opracowany na podstawie raportu  przeprowadzonej w ubiegłym roku szkolnym Autoewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie oraz obserwacji zachowań uczniów i wymiany spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli. Głównym celem raportu było sprawdzenie, w jakim stopniu Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzeczycy Długiej we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności lokalnej oraz w jakim stopniu wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie zawarte w czterech standardach Szkoły Promującej Zdrowie:

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane stanowią podstawę do refleksji i planowania dalszych działań dla rozwoju Szkoły Promującej Zdrowie. Przeprowadzenie autoewaluacji umożliwiło szkole podjęcie starań o uzyskanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie, który jest nadawany przez Ministra Edukacji Narodowej.

Cel główny: Kształtowanie prawidłowych relacji interpersonalnych w grupie uczniów – poprawa relacji między rówieśnikami w szkole.

Cele szczegółowe:

  • Zminimalizowanie zachowań niewłaściwych – agresywnych  wśród uczniów,
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywani konfliktów rówieśniczych,
  • Nauka asertywności w grupie,
  • Kształtowanie u uczniów i pracowników szkoły poczucia odpowiedzialności za zdrowie i dobre samopoczucie innych,
  • Prowadzenie działań, akcji propagujących naukę szacunku i tolerancji,
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego w grupie rówieśniczej,
  • Stwarzanie przyjaznego klimatu w szkole sprzyjającego dobremu samopoczuciu.

Uzasadnienie wyboru celu głównego:

Relacje z rówieśnikami odgrywają znaczącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Ważnym miejscem kształtowania się tych relacji jest klasa szkolna. Od tego, jak będą się one układały zależy samopoczucie uczniów w szkole, ich funkcjonowanie psychospołeczne wśród innych oraz poczucie własnej wartości. Nie wszystkie relacje są prawidłowe, zdarzają się zachowania agresywne czy konflikty. Niewłaściwe zachowania uczniów zagrażają ich bezpieczeństwu oraz negatywnie wpływają na samopoczucie i naukę w szkole. Po dokonaniu autoewaluacji i wyboru problemu priorytetowego Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia we współpracy z wychowawcami podjął decyzję o konieczności zminimalizowania niewłaściwych zachowań wśród uczniów.

 

Kryterium sukcesu:

Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie w ich klasie  nie są dla siebie życzliwi.

 

Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel:

  1. Wynik ankiet przeprowadzonych pod koniec roku szkolnego 2024/2025, wywiady z  psychologiem i pedagogiem, obserwacje Zespołu ds. Promocji   Zdrowia.
  2. Analiza wyników ankiety, wywiadów, arkusza obserwacji.

Wykonawcy programu:

- Zespół ds. Promocji Zdrowia,

- Wychowawcy klas,

- Nauczyciele,

- Pedagog, psycholog szkolny,

- Pielęgniarka szkolna,

- Rodzice,

Formy działania: warsztaty, pokazy, pogadanki, filmy edukacyjne, konkursy, kiermasze, akcje edukacyjne, imprezy sportowo- rekreacyjne, aktywne przerwy z muzyką, zabawa   andrzejkowa i karnawałowa, inscenizacje, gazetki, wycieczki piesze, rowerowe i autokarowe oraz zielona szkoła nad morzem.

 

 

 

Główne zadania i terminy działań szkoły w ramach programu Szkoły Promującej Zdrowie

 

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin realizacji

 

1. Wypracowanie szkolnego kodeksu dotyczącego relacji interpersonalnych
„Ja i inni wokół mnie.”

 

85% uczniów weźmie udział
 w zajęciach.

Zorganizowanie warsztatów
 i wypracowanie  zasad relacji interpersonalnych. Powołanie   mediatora – osoby odpowiedzialnej za wdrożenie, kontakt i  przestrzeganie szkolnego  kodeksu.

Koordynatorzy i członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, mediator  wychowawcy, pedagog szkolny

wrzesień – listopad  2024r. -

 

 

2. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją
i niewłaściwymi zachowaniami- aktywne przerwy z muzyką.

 

70 % uczniów

weźmie udział

w tanecznej przerwie.

 

Aktywne przerwy – taneczne przerwy: zumba, aerobik układy choreograficzne  - prowadzone przez chętnych uczniów.

 

Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas i nauczycie wychowania fizycznego.

 

wrzesień 2024r.
- czerwiec 2025r.

3. Wzmacnianie postawy szacunku do siebie i drugiego człowieka. Walka z uzależnieniami.

80% uczniów wybranych klas weźmie udział w zajęciach .

Udział uczniów klas starszych  i rodziców w warsztatach profilaktycznych w ramach programu  ”Unplugged.”

Pedagog Specjalny
i psycholog szkolny

wrzesień2024r.– luty 2025r.

4. Kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych wśród uczniów.

 

90% uczniów weźmie udział
w zaplanowanych  działaniach.

 

Rozszerzenie systemowych działań, zamiast  Dnia Życzliwości – zorganizowanie   „Tygodnia   Życzliwości”, Dnia Praw  Dziecka.  Plebiscyt na najżyczliwszą osobę w klasie.

Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy

pedagog  i psycholog szkolny Opiekun SU

listopad 2024r.

5. Integrowanie zespołu. Organizowanie  imprez klasowych (wycieczek, ognisk, dyskotek).

 

Zorganizowanie  dwudniowej wycieczki
 w Bieszczady.

 

90% uczniów będzie brało udział w imprezach klasowych

90% uczniów weźmie udział w wycieczce.

 

Udział uczniów poszczególnych klas  w różnego rodzaju imprezach klasowych.

 

Udział uczniów klasy VII i VIII  w  dwudniowym pobycie  w Bieszczadach

Wychowawcy klas

i wyznaczeni nauczyciele opiekunowie.

 

 

Wychowawcy klas  VII i VIII i  wyznaczeni nauczyciele opiekunowie.

 

wrzesień 2024r.-
czerwiec 2025r.

 

X 2024r.

 

6. Zajęcia warsztatowe dla klas I –III.

„ Jak radzić sobie ze złością”? Zabawy relaksacyjne.

90 % uczniów weźmie udział w warsztatach

Projekcja  filmów profilaktycznych.  Pogadanka, zabawy i quizy.

 

Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas .

 

w  ciągu  roku szkolnego

7. Wdrażanie do właściwych form komunikacji między uczniami - kształtowanie zachowań asertywnych – „Potrafię mówić –NIE”

 

70% uczniów weźmie udział w warsztatach.

 

Przeprowadzenie warsztatów dla    uczniów o charakterze integracyjnym na temat

„Jak porozumiewać się z innymi” wykorzystanie metod aktywizujących.

Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy

i psycholog szkolny.

marzec – maj 2025r.

 

8. Wdrożenie  projektu „Marsz po zdrowie”- organizacja cyklicznych działań  podnoszących sprawność fizyczną i integrację uczniów.

90 % uczniów weźmie udział  cyklu działań .

 

Udział uczniów (w każdym miesiącu) w wyjściu w teren, do lasu lub udział w  wyjeździe na basen, czy na lodowisko. Nauka pływania i jazdy na łyżwach.

Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas

 

wrzesień  2024r.

–  czerwiec 2025r.

9. Zorganizowanie wyjazdu na  zieloną  szkołę   do miejscowości Stegna  nad morzem.

 

 

100% uczniów  wybranych klas.

 

Udział uczniów na tygodniowym wyjeździe integrującym zespoły klasowe. Wycieczki krajoznawcze podczas tygodniowego pobytu nad morzem.

Koordynator zespołu
do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas uczniów biorących udział w wyjeździe.

czerwiec  2025r.

 

10. Ewaluacja przeprowadzonych  działań.

 

100% uczniów weźmie udział w badaniach.

 

Ankietowanie, obserwacja, opracowanie i upublicznienie wyników.

 

Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia.

 

czerwiec 2025r.

 

Ponadto będziemy realizować zadania cykliczne, które na stałe mamy wpisane w działania
              Szkoły Promującej Zdrowie

 

Zagadnienie I – zdrowe odżywianie

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Udział uczniów w „Programie dla szkół”. Spożywanie mleka,  świeżych owoców i warzyw.

Dostawy mleka, warzyw
 i owoców do szkoły.

Dyrektor szkoły, szkolni koordynatorzy.

Cały rok.

2.

 

Prowadzenie zajęć na temat zdrowego odżywiania
w klasach I – V połączone
z przygotowaniem zdrowych surówek lub sałatek owocowo-warzywnych.

Opracowanie scenariuszy zajęć, przeprowadzenie zajęć, wykonanie gazetek ściennych, wykonanie surówek lub sałatek.

Wychowawcy, uczniowie.

Cały rok.

3.

 

Przygotowanie
i przeprowadzenie akcji pod hasłem: „Smacznie i zdrowo, czyli

Dzień Jabłka w naszej szkole”.

Przygotowanie informacji na temat zalet jedzenia jabłek, obdarowanie wszystkich jabłkiem
 i zachęcanie uczniów do ich spożywania każdego dnia.

Wychowawcy, szkolni koordynatorzy SU

Wrzesień 2024 r.

4.

 

Zaangażowanie uczniów z klas I – V w przygotowanie smacznych i zdrowych kanapek. Udział w akcji „Śniadanie daje moc”.

Przygotowanie kanapek.
Samodzielne przygotowanie drugiego śniadania w szkole i wspólna celebracja.

Wychowawcy,

szkolni koordynatorzy
 

Listopad 2024 r.

5.

 

Światowy Dzień Owoców
i Warzyw.


Dzień Wody.

Przeprowadzenie szkolnego konkursu plastycznego  „Owoce  i
i warzywa na co dzień.”
Quiz o wodzie, wystawa prac plastycznych.

     Szkolni koordynatorzy,

  wychowawcy klas.

 

Październik 2024 r.

 

Marzec 2025r.

6.

 

 Współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich w Woli Rzeczyckiej.

 Przygotowanie zdrowego poczęstunku podczas Spotkań Mickiewiczowskich przy pomniku wieszcza.

Wychowawcy klas Koordynatorzy.

W ciągu roku

7.

 

Aktywne i kolorowe  powitanie wiosny.

Uczniowie częstują owocami
i wiosennymi nowalijkami
w koszykach.

Koordynatorzy, wychowawcy klas.

Marzec 2025 r.

8.

 

Światowy Dzień Zdrowia.

Wystawa plakatów „ Nie pal  przy mnie proszę.”

Udział w programie „Bieg po zdrowie.”

Praca plastyczna.

Wykonanie plakatu  dowolną techniką.

Koordynatorzy i wychowawcy klas.

 

Wychowawca klasy IV

Kwiecień 2025 r.

 

W ciągu roku

9.

Realizacja innowacji pedagogicznej z zakresu zdrowej żywności „Kulinarne podróże – smaki świata”

Przygotowanie  regionalnych potraw z wykorzystaniem sprzętów zakupionych w ramach projektu – Laboratoria Przyszłości

U. Urbańska  - autorka innowacji

W ciągu roku

 

 

Zagadnienie II - bezpieczeństwo

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Zorganizowanie pokazu udzielania pierwszej pomocy dla uczniów.

Ratujemy i uczymy ratować.

Przeprowadzenie pokazów dla dzieci
 z oddziału przedszkolnego oraz klas I-III

 Dyrektor i zaproszeni Przedstawiciele Centrum  Powiadomienia Ratunkowego  w Rzeszowie

Wrzesień 2024 r.

 

2.

 

Przeprowadzenie zajęć dotyczących zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych i wakacji letnich.

Przygotowanie scenariuszy zajęć, spotkanie
z policjantem.

Wychowawcy klas, koordynatorzy.

Cały rok.

3.

 

Udział w Turnieju Wiedzy Pożarniczej.

Przygotowanie uczniów do udziału w turnieju.

U. Urbańska

W ciągu roku.

4.

 

Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa o Ruchu Drogowym.

Przygotowanie uczniów do udziału w turnieju.

U. Urbańska

W ciągu roku.

5.

 

Dzień Bezpiecznego Internetu.

Pogadanki na temat zagrożeń w sieci  i cyberprzemocy.

U. Urbańska

Marzec-kwiecień 2025r.

6.

 

Organizowanie akcji propagujących bezpieczeństwo.

Współpraca z przedstawicielami policji, straży pożarnej (spotkanie ze strażakami).

Dyrektor, nauczyciele.

W ciągu roku.

7.

 

Realizacja programów profilaktycznych  „Trzymaj formę” oraz „Szkoła bez przemocy”.

Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną  oraz Komendą Policji.

Dyrektor, wychowawcy, pedagog szkolny.

W ciągu roku.

8.

 

Realizacja programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” w kl. I XVI edycja programu.

Poznawanie zasad bezpieczeństwa w domu, szkole,
w czasie zabawy oraz na drodze – scenariusze zajęć.

B. Czajkowska

W ciągu roku.

9.

 

Program „Moje dziecko idzie do szkoły.”

Poznawanie zasad bezpieczeństwa  w domu,
w szkole, w czasie zabawy oraz na drodze – scenariusze zajęć.

Wychowawca oddziału przedszkolnego oraz klasy I.

W ciągu roku.

 

                                                                 Zagadnienie III – ruch i aktywny wypoczynek

 

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Przeprowadzenie szkolnych, gminnych i powiatowych rozgrywek sportowych wśród uczniów klas IV-VI oraz VII -VIII.

Opracowanie grafiku rozgrywek, prowadzenie zajęć.

Nauczyciel wychowania fizycznego, wychowawcy edukacji wczesnoszkolnej.

Cały rok.

2.

 

Udział uczniów w zawodach
 i turniejach sportowych organizowanych w szkole, gminie, powiecie
i województwie .

Mobilizowanie uczniów do udziału
w turniejach i zawodach sportowych, przygotowywanie uczniów oraz sprawowanie nad nimi opieki podczas zawodów i turniejów.

Nauczyciel wychowania fizycznego, koordynatorzy.

Cały rok.

3.

 

Udział w comiesięcznych działaniach promujących aktywność fizyczną  w ramach innowacji pedagogicznej „Dbamy o swoje zdrowie”
i  projektu  - Marsz po zdrowie.

Zachęcanie uczniów do udziału
w innowacji i  realizowanym projekcie „Marsz po zdrowie” systematyczne przygotowywanie uczniów do poszczególnych działań.

Wychowawcy klasy Koordynatorzy SzPZ
 i autorzy innowacji
T. Zawadzka i A. Podolska Szoja

W ciągu roku.

4.

 

Oddział przedszkolny oraz klasy I-III „Gry i zabawy na świeżym powietrzu”.

Zajęcia na lodowisku, nauka jazdy na łyżwach.

Zawody i gry sportowe.

 

Nauka jazy na  łyżwach.

Wychowawcy świetlicy.

 

Koordynatorzy SzPZ

W ciągu roku.

Grudzień 2024 r. – luty 2025r.

           

 

 

Zagadnienie IV – higiena osobista i higiena otoczenia

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Fluoryzacja zębów w klasach
 I-VI.

Spotkanie z pielęgniarką szkolną.

Rozpropagowanie idei, ustalenie terminów. Przygotowanie przyborów, fluoryzacja zębów.
Pogadanka

Pielęgniarka szkolna, wychowawcy klas.

Cały rok

W ciągu roku.

2.

 

Przeprowadzenie pogadanek na temat środków uzależniających i konsekwencji ich spożywania.

Przygotowanie materiałów, gazetka szkolna, projekcja filmów profilaktycznych.

Wychowawcy klas IV-VIII, pedagog szkolny.

Cały rok.

3.

Zajęcia  edukacyjne dla klas
 I – III w ramach programu „Zawsze  razem”

Projekcja filmów profilaktycznych.

Pogadanka, zabawy.  Konkurs plastyczny.

T. Zawadzka – wychowawca kl. III.

W ciągu roku.

4.

Udział w programie „Nie pal przy mnie proszę” – klasy I-III.

Pogadanki, przygotowanie gazetki, projekcja filmów profilaktycznych.

E. Szwedo

Cały rok.

6.

Bieżące informowanie uczniów o negatywnych skutkach zażywania tytoniu, alkoholu, środków psychoaktywnych
 i napojów energetyzujących.

Przygotowanie materiałów na gazetki ścienne.

Zespól do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas.

Cały rok.

6.

Pogadanka dla uczniów
 i rodziców na temat zdrowego odżywiania.

Na wywiadówce dla dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I-III.

Wychowawcy, pielęgniarka szkolna.

Listopad 2024 r.
 – marzec 2025 r.

 

 

Zagadnienie V – promocja zdrowia psychicznego

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Obchody Dnia Kropki.

Opracowanie scenariuszy zajęć.

Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III.

Wrzesień 2024 r.

2.

 

Obchody Dnia  bez Przemocy
i Dnia Uśmiechu.

Wykonanie gazetki.

Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III.

Październik 2024 r.

3.

Obchody dnia Zdrowia Psychicznego.

Prezentacja dla uczniów, warsztaty „Jak  Ci pomóc. Porozmawiaj ze mną”

Koordynatorzy, pedagog.

Październik 2024 r.

4.

Program „Przyjaciele Zippiego”.

Scenariusze zajęć, terrarium z hodowlą patyczaków.

B. Czajkowska w kl. I
 

W ciągu roku.

5.

Obchody Dnia Pluszowego Misia – o tym, jak radzić sobie
 z emocjami.

Zabawy z misiem – relaksacja.

Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III.

Listopad 2024 r.

 

 

Zagadnienie VI – ekologia

 

Lp.

 

Zadania

 

Czynności i sposób realizacji

 

Odpowiedzialni

 

Terminy

1.

 

Udział uczniów z klas I-III
w akcji zbierania nakrętek i zużytych baterii.

Zachęcenie uczniów do udziału w sprzątaniu najbliższego otoczenia oraz segregacji śmieci.

Wychowawcy klas oraz koordynatorzy.

Kwiecień 2025 r.

2.

 

Systematyczne prowadzenie zajęć z edukacji ekologicznej
w klasach IV-VI.

Opracowanie scenariuszy zajęć, przeprowadzenie zajęć.

Wychowawcy klas,
 A. Podolska-Szoja.

Cały rok.

3.

 

Przeprowadzenie akcji sprzątanie świata  w klasach I- VIII SP w ramach obchodów Dnia Ziemi.

Opracowanie   scenariusza wspólnego działania.

Zespół do spraw promocji zdrowia. Wychowawcy klas.

Kwiecień 2025r.

4.

 

Udział w programie Kubusiowi Przyjaciele Natury.

Przeprowadzenie zajęć w ramach programu  „Na tropie zmian klimatu.”

Wychowawcy klas I -  III

W ciągu roku.

5.

Wyjścia w teren w celu obserwacji przyrody.

Wyjazd na zieloną szkołę nad morze –  Stegna - czerwiec 2025r.

Pogadanki na temat  ochrony przyrody.
Poznanie nadmorskiego środowiska  i  jego warunki klimatyczne.

Wychowawcy klas I-III.

Organizatorzy zielonej szkoły: T. Zawadzka i A. Miętus.

W ciągu roku.

Czerwiec
2025

6.

Podsumowanie działań Szkoły Promującej Zdrowie.

Opracowanie sprawozdania
z realizacji działań SzPZ.

Koordynatorzy.

Czerwiec 2025 r.

 

Plan opracowały  koordynatorki  ds. promocji zdrowia : T. Zawadzka  i  A. Podolska - Szoja