

Do góry
Misją Publicznej Szkoły Podstawowej w Rzeczycy Długiej jest tworzenie dla uczniów życzliwej, przyjaznej i bezpiecznej atmosfery do nauki i wychowania oraz kształtowanie szeroko rozumianych nawyków prozdrowotnych. Plan działań na rok szkolny 2024/2025 został opracowany na podstawie raportu przeprowadzonej w ubiegłym roku szkolnym Autoewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie oraz obserwacji zachowań uczniów i wymiany spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli. Głównym celem raportu było sprawdzenie, w jakim stopniu Publiczna Szkoła Podstawowa w Rzeczycy Długiej we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności lokalnej oraz w jakim stopniu wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie zawarte w czterech standardach Szkoły Promującej Zdrowie:
Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane stanowią podstawę do refleksji i planowania dalszych działań dla rozwoju Szkoły Promującej Zdrowie. Przeprowadzenie autoewaluacji umożliwiło szkole podjęcie starań o uzyskanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie, który jest nadawany przez Ministra Edukacji Narodowej.
Cel główny: Kształtowanie prawidłowych relacji interpersonalnych w grupie uczniów – poprawa relacji między rówieśnikami w szkole.
Cele szczegółowe:
Uzasadnienie wyboru celu głównego:
Relacje z rówieśnikami odgrywają znaczącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Ważnym miejscem kształtowania się tych relacji jest klasa szkolna. Od tego, jak będą się one układały zależy samopoczucie uczniów w szkole, ich funkcjonowanie psychospołeczne wśród innych oraz poczucie własnej wartości. Nie wszystkie relacje są prawidłowe, zdarzają się zachowania agresywne czy konflikty. Niewłaściwe zachowania uczniów zagrażają ich bezpieczeństwu oraz negatywnie wpływają na samopoczucie i naukę w szkole. Po dokonaniu autoewaluacji i wyboru problemu priorytetowego Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia we współpracy z wychowawcami podjął decyzję o konieczności zminimalizowania niewłaściwych zachowań wśród uczniów.
Kryterium sukcesu:
Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie w ich klasie nie są dla siebie życzliwi.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel:
Wykonawcy programu:
- Zespół ds. Promocji Zdrowia,
- Wychowawcy klas,
- Nauczyciele,
- Pedagog, psycholog szkolny,
- Pielęgniarka szkolna,
- Rodzice,
Formy działania: warsztaty, pokazy, pogadanki, filmy edukacyjne, konkursy, kiermasze, akcje edukacyjne, imprezy sportowo- rekreacyjne, aktywne przerwy z muzyką, zabawa andrzejkowa i karnawałowa, inscenizacje, gazetki, wycieczki piesze, rowerowe i autokarowe oraz zielona szkoła nad morzem.
Główne zadania i terminy działań szkoły w ramach programu Szkoły Promującej Zdrowie
|
||||
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji
|
1. Wypracowanie szkolnego kodeksu dotyczącego relacji interpersonalnych
|
85% uczniów weźmie udział |
Zorganizowanie warsztatów |
Koordynatorzy i członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, mediator wychowawcy, pedagog szkolny |
wrzesień – listopad 2024r. -
|
2. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją |
70 % uczniów weźmie udział w tanecznej przerwie. |
Aktywne przerwy – taneczne przerwy: zumba, aerobik układy choreograficzne - prowadzone przez chętnych uczniów. |
Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas i nauczycie wychowania fizycznego. |
wrzesień 2024r. |
3. Wzmacnianie postawy szacunku do siebie i drugiego człowieka. Walka z uzależnieniami. |
80% uczniów wybranych klas weźmie udział w zajęciach . |
Udział uczniów klas starszych i rodziców w warsztatach profilaktycznych w ramach programu ”Unplugged.” |
Pedagog Specjalny |
wrzesień2024r.– luty 2025r. |
4. Kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych wśród uczniów.
|
90% uczniów weźmie udział
|
Rozszerzenie systemowych działań, zamiast Dnia Życzliwości – zorganizowanie „Tygodnia Życzliwości”, Dnia Praw Dziecka. Plebiscyt na najżyczliwszą osobę w klasie. |
Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy pedagog i psycholog szkolny Opiekun SU |
listopad 2024r. |
5. Integrowanie zespołu. Organizowanie imprez klasowych (wycieczek, ognisk, dyskotek).
Zorganizowanie dwudniowej wycieczki
|
90% uczniów będzie brało udział w imprezach klasowych 90% uczniów weźmie udział w wycieczce.
|
Udział uczniów poszczególnych klas w różnego rodzaju imprezach klasowych.
Udział uczniów klasy VII i VIII w dwudniowym pobycie w Bieszczadach |
Wychowawcy klas i wyznaczeni nauczyciele opiekunowie.
Wychowawcy klas VII i VIII i wyznaczeni nauczyciele opiekunowie.
|
wrzesień 2024r.-
X 2024r.
|
6. Zajęcia warsztatowe dla klas I –III. „ Jak radzić sobie ze złością”? Zabawy relaksacyjne. |
90 % uczniów weźmie udział w warsztatach |
Projekcja filmów profilaktycznych. Pogadanka, zabawy i quizy.
|
Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas .
|
w ciągu roku szkolnego |
7. Wdrażanie do właściwych form komunikacji między uczniami - kształtowanie zachowań asertywnych – „Potrafię mówić –NIE”
|
70% uczniów weźmie udział w warsztatach.
|
Przeprowadzenie warsztatów dla uczniów o charakterze integracyjnym na temat „Jak porozumiewać się z innymi” wykorzystanie metod aktywizujących. |
Członkowie zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy i psycholog szkolny. |
marzec – maj 2025r.
|
8. Wdrożenie projektu „Marsz po zdrowie”- organizacja cyklicznych działań podnoszących sprawność fizyczną i integrację uczniów. |
90 % uczniów weźmie udział cyklu działań .
|
Udział uczniów (w każdym miesiącu) w wyjściu w teren, do lasu lub udział w wyjeździe na basen, czy na lodowisko. Nauka pływania i jazdy na łyżwach. |
Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas
|
wrzesień 2024r. – czerwiec 2025r. |
9. Zorganizowanie wyjazdu na zieloną szkołę do miejscowości Stegna nad morzem.
|
100% uczniów wybranych klas.
|
Udział uczniów na tygodniowym wyjeździe integrującym zespoły klasowe. Wycieczki krajoznawcze podczas tygodniowego pobytu nad morzem. |
Koordynator zespołu |
czerwiec 2025r.
|
10. Ewaluacja przeprowadzonych działań.
|
100% uczniów weźmie udział w badaniach.
|
Ankietowanie, obserwacja, opracowanie i upublicznienie wyników.
|
Koordynator zespołu do spraw promocji zdrowia.
|
czerwiec 2025r.
|
Ponadto będziemy realizować zadania cykliczne, które na stałe mamy wpisane w działania |
Zagadnienie I – zdrowe odżywianie |
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
1.
|
Udział uczniów w „Programie dla szkół”. Spożywanie mleka, świeżych owoców i warzyw. |
Dostawy mleka, warzyw |
Dyrektor szkoły, szkolni koordynatorzy. |
Cały rok. |
2.
|
Prowadzenie zajęć na temat zdrowego odżywiania |
Opracowanie scenariuszy zajęć, przeprowadzenie zajęć, wykonanie gazetek ściennych, wykonanie surówek lub sałatek. |
Wychowawcy, uczniowie. |
Cały rok. |
3.
|
Przygotowanie Dzień Jabłka w naszej szkole”. |
Przygotowanie informacji na temat zalet jedzenia jabłek, obdarowanie wszystkich jabłkiem |
Wychowawcy, szkolni koordynatorzy SU |
Wrzesień 2024 r. |
4.
|
Zaangażowanie uczniów z klas I – V w przygotowanie smacznych i zdrowych kanapek. Udział w akcji „Śniadanie daje moc”. |
Przygotowanie kanapek. |
Wychowawcy,
szkolni koordynatorzy |
Listopad 2024 r. |
5.
|
Światowy Dzień Owoców
|
Przeprowadzenie szkolnego konkursu plastycznego „Owoce i |
Szkolni koordynatorzy, wychowawcy klas.
|
Październik 2024 r.
Marzec 2025r. |
6.
|
Współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich w Woli Rzeczyckiej. |
Przygotowanie zdrowego poczęstunku podczas Spotkań Mickiewiczowskich przy pomniku wieszcza. |
Wychowawcy klas Koordynatorzy. |
W ciągu roku |
7.
|
Aktywne i kolorowe powitanie wiosny. |
Uczniowie częstują owocami |
Koordynatorzy, wychowawcy klas. |
Marzec 2025 r. |
8.
|
Światowy Dzień Zdrowia. Wystawa plakatów „ Nie pal przy mnie proszę.” Udział w programie „Bieg po zdrowie.” |
Praca plastyczna. Wykonanie plakatu dowolną techniką. |
Koordynatorzy i wychowawcy klas.
Wychowawca klasy IV |
Kwiecień 2025 r.
W ciągu roku |
9. |
Realizacja innowacji pedagogicznej z zakresu zdrowej żywności „Kulinarne podróże – smaki świata” |
Przygotowanie regionalnych potraw z wykorzystaniem sprzętów zakupionych w ramach projektu – Laboratoria Przyszłości |
U. Urbańska - autorka innowacji |
W ciągu roku |
Zagadnienie II - bezpieczeństwo |
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
1.
|
Zorganizowanie pokazu udzielania pierwszej pomocy dla uczniów. Ratujemy i uczymy ratować. |
Przeprowadzenie pokazów dla dzieci |
Dyrektor i zaproszeni Przedstawiciele Centrum Powiadomienia Ratunkowego w Rzeszowie |
Wrzesień 2024 r.
|
2.
|
Przeprowadzenie zajęć dotyczących zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych i wakacji letnich. |
Przygotowanie scenariuszy zajęć, spotkanie |
Wychowawcy klas, koordynatorzy. |
Cały rok. |
3.
|
Udział w Turnieju Wiedzy Pożarniczej. |
Przygotowanie uczniów do udziału w turnieju. |
U. Urbańska |
W ciągu roku. |
4.
|
Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa o Ruchu Drogowym. |
Przygotowanie uczniów do udziału w turnieju. |
U. Urbańska |
W ciągu roku. |
5.
|
Dzień Bezpiecznego Internetu. |
Pogadanki na temat zagrożeń w sieci i cyberprzemocy. |
U. Urbańska |
Marzec-kwiecień 2025r. |
6.
|
Organizowanie akcji propagujących bezpieczeństwo. |
Współpraca z przedstawicielami policji, straży pożarnej (spotkanie ze strażakami). |
Dyrektor, nauczyciele. |
W ciągu roku. |
7.
|
Realizacja programów profilaktycznych „Trzymaj formę” oraz „Szkoła bez przemocy”. |
Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną oraz Komendą Policji. |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog szkolny. |
W ciągu roku. |
8.
|
Realizacja programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” w kl. I XVI edycja programu. |
Poznawanie zasad bezpieczeństwa w domu, szkole, |
B. Czajkowska |
W ciągu roku. |
9.
|
Program „Moje dziecko idzie do szkoły.” |
Poznawanie zasad bezpieczeństwa w domu, |
Wychowawca oddziału przedszkolnego oraz klasy I. |
W ciągu roku. |
Zagadnienie III – ruch i aktywny wypoczynek |
|
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
|
1.
|
Przeprowadzenie szkolnych, gminnych i powiatowych rozgrywek sportowych wśród uczniów klas IV-VI oraz VII -VIII. |
Opracowanie grafiku rozgrywek, prowadzenie zajęć. |
Nauczyciel wychowania fizycznego, wychowawcy edukacji wczesnoszkolnej. |
Cały rok. |
|
2.
|
Udział uczniów w zawodach |
Mobilizowanie uczniów do udziału |
Nauczyciel wychowania fizycznego, koordynatorzy. |
Cały rok. |
|
3.
|
Udział w comiesięcznych działaniach promujących aktywność fizyczną w ramach innowacji pedagogicznej „Dbamy o swoje zdrowie” |
Zachęcanie uczniów do udziału |
Wychowawcy klasy Koordynatorzy SzPZ |
W ciągu roku. |
|
4.
|
Oddział przedszkolny oraz klasy I-III „Gry i zabawy na świeżym powietrzu”. Zajęcia na lodowisku, nauka jazdy na łyżwach. |
Zawody i gry sportowe.
Nauka jazy na łyżwach. |
Wychowawcy świetlicy.
Koordynatorzy SzPZ |
W ciągu roku. Grudzień 2024 r. – luty 2025r. |
|
Zagadnienie IV – higiena osobista i higiena otoczenia |
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
1.
|
Fluoryzacja zębów w klasach Spotkanie z pielęgniarką szkolną. |
Rozpropagowanie idei, ustalenie terminów. Przygotowanie przyborów, fluoryzacja zębów. |
Pielęgniarka szkolna, wychowawcy klas. |
Cały rok W ciągu roku. |
2.
|
Przeprowadzenie pogadanek na temat środków uzależniających i konsekwencji ich spożywania. |
Przygotowanie materiałów, gazetka szkolna, projekcja filmów profilaktycznych. |
Wychowawcy klas IV-VIII, pedagog szkolny. |
Cały rok. |
3. |
Zajęcia edukacyjne dla klas |
Projekcja filmów profilaktycznych. Pogadanka, zabawy. Konkurs plastyczny. |
T. Zawadzka – wychowawca kl. III. |
W ciągu roku. |
4. |
Udział w programie „Nie pal przy mnie proszę” – klasy I-III. |
Pogadanki, przygotowanie gazetki, projekcja filmów profilaktycznych. |
E. Szwedo |
Cały rok. |
6. |
Bieżące informowanie uczniów o negatywnych skutkach zażywania tytoniu, alkoholu, środków psychoaktywnych |
Przygotowanie materiałów na gazetki ścienne. |
Zespól do spraw promocji zdrowia, wychowawcy klas. |
Cały rok. |
6. |
Pogadanka dla uczniów |
Na wywiadówce dla dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I-III. |
Wychowawcy, pielęgniarka szkolna. |
Listopad 2024 r. |
Zagadnienie V – promocja zdrowia psychicznego |
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
1.
|
Obchody Dnia Kropki. |
Opracowanie scenariuszy zajęć. |
Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III. |
Wrzesień 2024 r. |
2.
|
Obchody Dnia bez Przemocy |
Wykonanie gazetki. |
Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III. |
Październik 2024 r. |
3. |
Obchody dnia Zdrowia Psychicznego. |
Prezentacja dla uczniów, warsztaty „Jak Ci pomóc. Porozmawiaj ze mną” |
Koordynatorzy, pedagog. |
Październik 2024 r. |
4. |
Program „Przyjaciele Zippiego”. |
Scenariusze zajęć, terrarium z hodowlą patyczaków. |
B. Czajkowska w kl. I |
W ciągu roku. |
5. |
Obchody Dnia Pluszowego Misia – o tym, jak radzić sobie |
Zabawy z misiem – relaksacja. |
Wychowawca odziały przedszkolnego oraz wychowawcy klas I-III. |
Listopad 2024 r. |
Zagadnienie VI – ekologia |
||||
Lp. |
Zadania |
Czynności i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy |
1.
|
Udział uczniów z klas I-III |
Zachęcenie uczniów do udziału w sprzątaniu najbliższego otoczenia oraz segregacji śmieci. |
Wychowawcy klas oraz koordynatorzy. |
Kwiecień 2025 r. |
2.
|
Systematyczne prowadzenie zajęć z edukacji ekologicznej |
Opracowanie scenariuszy zajęć, przeprowadzenie zajęć. |
Wychowawcy klas, |
Cały rok. |
3.
|
Przeprowadzenie akcji sprzątanie świata w klasach I- VIII SP w ramach obchodów Dnia Ziemi. |
Opracowanie scenariusza wspólnego działania. |
Zespół do spraw promocji zdrowia. Wychowawcy klas. |
Kwiecień 2025r. |
4.
|
Udział w programie Kubusiowi Przyjaciele Natury. |
Przeprowadzenie zajęć w ramach programu „Na tropie zmian klimatu.” |
Wychowawcy klas I - III |
W ciągu roku. |
5. |
Wyjścia w teren w celu obserwacji przyrody. Wyjazd na zieloną szkołę nad morze – Stegna - czerwiec 2025r. |
Pogadanki na temat ochrony przyrody. |
Wychowawcy klas I-III. Organizatorzy zielonej szkoły: T. Zawadzka i A. Miętus. |
W ciągu roku.
Czerwiec |
6. |
Podsumowanie działań Szkoły Promującej Zdrowie. |
Opracowanie sprawozdania |
Koordynatorzy. |
Czerwiec 2025 r. |
Plan opracowały koordynatorki ds. promocji zdrowia : T. Zawadzka i A. Podolska - Szoja