Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym bogactwem,  z którego czerpiemy przez całe życie. Czytanie ćwiczy uwagę, pamięć oraz rozwija myślenie. Świat rzeczywistości literackiej aktywizuje psychikę dziecka, skłania je do samodzielnego, autentycznego przeżywania. To otwiera drogę do rozwoju umysłowego, pomaga wyrażać własne myśli, uczucia czy doznania. Głośne czytanie sprawia ponadto, że w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych stymulujących jego pracę i wpływających korzystnie na rozwój inteligencji.

         Niestety, wielu dzieciom i młodzieży doświadczenia z książką kojarzą się       z przymusem, przykrością, nudą i dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji.   By przekonać uczniów, iż czytanie lektur, także tych obowiązkowych, może być przyjemne i dostarczać wiele rozrywki nasza szkoła wzięła udział w organizowanym przez Gminę Radomyśl nad Sanem oraz Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych w Chwałowicach Maratonie Czytelniczym, pod hasłem: „Myślę, więc czytam: czytam więc wiem, umiem i rozumiem!”.   26 listopada 2008 roku trzy klasy Zespołu Szkół w Rzeczycy Długiej, tj. klasa II i IV  szkoły podstawowej    i klasa II gimnazjum, podjęły wyzwanie przeczytania w ciągu jednego dnia  książki w całości.

Image

Image

Image

Wybór lektury został dostosowany do możliwości intelektualnych  i psychicznych uczniów. Klasa II szkoły podstawowej zmierzyła się z lekturą „Kubuś Puchatek” A. A. Milne. Komisji sprawdzającej w tej klasie towarzyszyła pani Zofia Stec, która była mile zaskoczona płynnością i wysokim poziomem głośnego czytania.

Image

Image

Image

Image

 Czwartoklasiści postanowili się zmierzyć z powieścią fantastyczną, autorstwa brytyjskiego pisarza C.S. Lewisa pt. „Opowieści  z Narnii. Cz. I. Lew, czarownica i stara szafa”. Opiekunem czytelniczym uczniów była polonistka i zarazem wychowawczyni klasy, pani Renata Puzio. Dzień maratonu poprzedził okres przygotowań, na które składały się przydzielenie uczniom odpowiednich fragmentów powieści, ćwiczenia usprawniające technikę czytania –zwrócenie uwagi na intonację, interpretację znaków interpunkcyjnych itp. oraz wykonanie plakatu reklamującego czytaną książkę. W długo oczekiwanym dniu 19-sobowa grupa uczniów entuzjastycznie  przystąpiła do odkrywania tajemnic Narnii. Jakość i tempo czytania zasługiwały na największą pochwałę. W ciągu 7 godzin, włącznie z kilkoma przerwami na posiłek, uczniowie przeczytali 180 stron powieści oraz z dość dobrym rezultatem napisali test, sprawdzający poziom zrozumienia sensu tekstu.

Image

Image

Image

 II klasa gimnazjum podjęła sie z kolei trudu przeczytania lektury " Kamienie na szaniec" , A. Kamińskiego. Opiekę nad czytaniem pełniła pani Małgorzata Lasota.

Image

Image

  Po podsumowaniu wyników zarówno z czytania jak i z napisanego testu przyznano nastepujace miejsca:

Klasa II szkoły podstawowej

I miejsce - Karolina Wojtala,

II miejsce - Angelika Niedopad,

III miejsce - Magdalena Wierny.

Klasa IV

I miejsce - Agnieszka Stępak,

II miejsce - Anna Moskal i Klaudia Niedopad,

III miejsce - Paulina Mańkowska i Karolina Piotrowska.

Klasa II gimnazjm

I miesce - Ewelina Ludian,

II miejsce - Sylwia Kuziora i Izabela Wydra,

III mkiejsce - Zuzanna Świątek.

Image

Image

Image

Image

Podsumowania Maratonu czytelniczego dokonała w dniu 19 grudnia 2008r. pani Leokadia Gugała.  Zwycięzcy zostali nagrodzeni dyplomami i książkami wręczonymi na uroczystym apelu przez organizatorki maratonu, każdy zaś z pozostałych  uczniów bioracych udział w czytaniu otrzymał dyplom  za uczestnictwo.

Image

Image

Image

 W podziękowaniu za pomoc w organizacji maratonu na terenie szkoły na ręce pana dyrektora został ofiarowany tort w kształcie książki, zaś nauczyciele opiekujący się poszczególnymi klasami otrzymali również nagrody książkowe.

Image

Maraton czytelniczy był dużym wyzwaniem dla uczniów i okazał się ich wielkim sukcesem. Reakcje słuchaczy utwierdzały w przekonaniu, iż wraz z bohaterami powieści przeżywają najbardziej niezwykłe przygody. Uczniowie dzielnie pokonywali momenty zmęczenia i braku koncentracji, motywując się wzajemnie do wytężonej uwagi. Najciekawszym interpretacjom głosowym tekstu towarzyszyły oklaski i słowa uznania. Wszyscy jednogłośnie wyrazili gotowość do wzięcia udziału w podobnym maratonie także  w przyszłym roku.

                                    R. Puzio, T. Zawadzka