Egzamin gimnazjalny 2010 w naszej szkole
Egzamin gimnazjalny w klasach trzecich odbył się w dniach: 27 kwietnia 2010 – z części humanistycznej; 28 kwietnia 2010 – z części matematyczno-przyrodniczej i 29 kwietnia 2010 – z języka obcego nowożytnego (tj. języka angielskiego).
Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz w Procedurach organizowania i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2009 roku – stanowiących także o tym, iż po złożeniu egzaminu gimnazjaliści mogą kontynuować edukację w liceum ogólnokształcącym lub profilowanym, technikum bądź zasadniczej szkole zawodowej.
Standardowy arkusz egzaminacyjny w części humanistycznej składał się z 29 zadań, wśród których 20 miało formę wielokrotnego wyboru, a 9 było otwartych,w tym dwa zadania miały charakter rozszerzonej odpowiedzi, czyli związane były z tworzeniem streszczenia wskazanego tekstu i dłuższej wypowiedzi pisemnej,tj. rozprawki na temat: Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją. Rozwiązując poszczególne zadania nasi uczniowie wykazali się wysokimi umiejętnościami opisanymi w dwóch obszarach wymagań egzaminacyjnych: czytanie i odbiór tekstów kultury oraz tworzenia własnego tekstu, wykorzystując nabytą w trakcie nauki w gimnazjum wiedzę. Za rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mogli uzyskać 50 punktów, z czego 25 punktów mogli otrzymać za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętności z zakresu czytania i odbioru tekstów kultury (I obszar standardów egzaminacyjnych), a 25 punktów za realizację zadań dotyczących tworzenia własnego tekstu (II obszar standardów). Poszczególne zadania sprawdzały poziom opanowania wiadomości i umiejętności kształconych na zajęciach z przedmiotów humanistycznych – na zajęciach z języka polskiego, historii, sztuki, wiedzy o społeczeństwie, ale także na zajęciach poświęconych realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.
Standardowy zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno –przyrodniczych był przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych i podstawie programowej kształcenia ogólnego. Zestaw składał się z 36 zadań, w tym 25 zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru 11 zadań otwartych, których rozwiązanie wymagało samodzielnego formułowania odpowiedzi. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 50 punktów. Zadania sprawdzały umiejętności i wiadomości z następujących obszarów standardów: obszar I - umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu;obszar II - wyszukiwanie i stosowanie informacji; obszar III - wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności (w szczególności w aspekcie przyczynowo – skutkowym) oraz zależności funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych; obszar IV - stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Prace uczniów nadzorowały we wszystkich trzech częściach komisje egzaminacyjne rekrutujące się z nauczycieli naszej placówki, ale ocenianiem zajmowali się już niezależni egzaminatorzy OKE w liczbie 3148 egzaminatorów. Ocenione testy przekazane zostały do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Karty odpowiedzi zostały zeskanowane i otrzymane wyniki połączone z bazą uczniów przystępujących do egzaminu. Wydrukowano też zaświadczenia o wynikach dla wszystkich piszących uczniów – szkoły (także nasza) wydadzą je uczniom wraz ze świadectwem ukończenia gimnazjum.
Pod kątem przygotowań do egzaminów nasi uczniowie (jak co roku od momentu wprowadzenia tzw. małej matury) mieli możliwość – i skrzętnie ją gremialnie wykorzystywali – uczestniczyć w pozalekcyjnych zajęciach dodatkowych, podczas których ćwiczone były wymagane standardami obszary wiedzy i umiejętności. Wysiłek naszych uczniów i nauczycieli przyniósł naprawdę zadowalające szkołę rezultaty,które niniejszym z poszczególnych części prezentujemy.
I tak statystyczny uczniowie klasy trzeciej naszej szkoły w części humanistycznej uzyskali średni wynik 33,2 pkt na 50 pkt; dla porównania – w gminie wynosił 29,9 pkt, w powiecie 31,5 i województwie 31,3.
Bardzo dobrze nasi uczniowie poradzili sobie również z najtrudniejszym z zadań humanistycznych, czyli redagowaniem rozprawki, za którą można było uzyskać najwięcej, bo aż 15 pkt; wszyscy z dwudziestu piszących uczniów uzyskali z tego zadania punkty, co dało im średni wynik 8,7 pkt, co stanowi 58%.
Natomiast w części językowej (język angielski) średni wynik punktowy naszej szkoły wyniósł 30,5 pkt; a dla porównania w gminie – 26,3; w zaś w powiecie i województwie 29,4 pkt.
W części matematyczno – przyrodniczej średnia punktów dla klasy trzeciej wyniosła 26.7 pkt (53%), porównując w gminie wynik ten wynosił 23.4 pkt (47%); w powiecie 24.6 pkt (49%), a w województwie 24.3 pkt (49%). Uczeń z najwyższym wynikiem w tej części osiągnął w naszej szkole 41 pkt, a najniższy 14 pkt. Modalna, czyli najczęściej pojawiający się wynik to 28 pkt, zaś mediana, czyli środkowy wynik w rozkładzie uporządkowanym rosnąco to 26 pkt.
Na podkreślenie także zasługuje fakt, iż w gminie Radomyśl nad Sanem tylko wyniki egzaminu naszego gimnazjum sytuują szkołę jako jedyną w gminie, która w obu częściach uplasowała się w tabeli wyników wysokich. W powiecie stalowowolskim w części humanistycznej, łącznie z naszą placówką, takich szkół było tylko pięć, zaś w części matematyczno – przyrodniczej tylko cztery.
M. Lasota