Egzamin gimnazjalny 2010 w naszej szkole

Egzamin gimnazjalny w klasach trzecich odbył się w dniach: 27 kwietnia 2010  –  z części humanistycznej; 28 kwietnia 2010 – z części matematyczno-przyrodniczej i 29 kwietnia 2010 – z języka obcego nowożytnego (tj. języka angielskiego).
Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz w Procedurach organizowania i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2009 roku – stanowiących także o tym, iż po złożeniu egzaminu gimnazjaliści mogą kontynuować edukację w liceum ogólnokształcącym lub profilowanym, technikum  bądź zasadniczej szkole zawodowej.

Standardowy arkusz egzaminacyjny w części humanistycznej składał się z 29 zadań, wśród których 20 miało formę wielokrotnego wyboru, a 9 było otwartych,w tym dwa zadania miały charakter rozszerzonej odpowiedzi, czyli związane były z tworzeniem streszczenia wskazanego tekstu i dłuższej wypowiedzi pisemnej,tj. rozprawki na temat: Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją. Rozwiązując poszczególne zadania nasi uczniowie wykazali się wysokimi umiejętnościami opisanymi w dwóch obszarach wymagań egzaminacyjnych: czytanie i odbiór tekstów kultury oraz tworzenia własnego tekstu, wykorzystując nabytą w trakcie nauki  w gimnazjum wiedzę. Za rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mogli uzyskać 50 punktów, z czego 25 punktów mogli otrzymać za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętności z zakresu czytania i odbioru tekstów kultury (I obszar standardów egzaminacyjnych), a 25 punktów za realizację zadań dotyczących tworzenia własnego tekstu (II obszar standardów). Poszczególne zadania sprawdzały poziom opanowania wiadomości i umiejętności kształconych na zajęciach z przedmiotów humanistycznych – na zajęciach z języka polskiego, historii, sztuki, wiedzy o społeczeństwie, ale także na zajęciach poświęconych realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.
Standardowy zestaw zadań z zakresu przedmiotów matematyczno –przyrodniczych był przeznaczony do sprawdzenia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych i podstawie programowej kształcenia ogólnego. Zestaw składał się z 36 zadań, w tym 25 zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru 11 zadań otwartych, których rozwiązanie wymagało samodzielnego formułowania odpowiedzi. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 50 punktów. Zadania sprawdzały umiejętności i wiadomości z następujących obszarów standardów: obszar I - umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu;obszar II - wyszukiwanie i stosowanie informacji; obszar III - wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności (w szczególności w aspekcie przyczynowo – skutkowym)   oraz zależności funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych; obszar IV - stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Prace uczniów nadzorowały we wszystkich trzech częściach komisje egzaminacyjne rekrutujące się z nauczycieli naszej placówki, ale ocenianiem zajmowali się już niezależni egzaminatorzy OKE w liczbie 3148 egzaminatorów. Ocenione testy przekazane zostały do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Karty odpowiedzi zostały zeskanowane i otrzymane wyniki połączone z bazą uczniów przystępujących do egzaminu. Wydrukowano też zaświadczenia o wynikach dla wszystkich piszących uczniów – szkoły (także nasza) wydadzą je uczniom wraz ze świadectwem ukończenia gimnazjum.

Image

Image

Image


Pod kątem przygotowań do egzaminów nasi uczniowie (jak co roku od momentu wprowadzenia tzw. małej matury) mieli możliwość – i skrzętnie ją gremialnie wykorzystywali – uczestniczyć w pozalekcyjnych zajęciach dodatkowych, podczas których ćwiczone były wymagane standardami obszary wiedzy i umiejętności. Wysiłek naszych uczniów i nauczycieli przyniósł naprawdę zadowalające szkołę rezultaty,które niniejszym z poszczególnych części prezentujemy.
I tak statystyczny uczniowie klasy trzeciej naszej szkoły w części humanistycznej uzyskali średni wynik 33,2 pkt na 50 pkt; dla porównania – w gminie wynosił 29,9 pkt, w powiecie  31,5 i województwie 31,3.
Bardzo dobrze nasi uczniowie poradzili sobie również z najtrudniejszym z zadań humanistycznych, czyli redagowaniem rozprawki, za którą można było uzyskać najwięcej, bo aż 15 pkt; wszyscy z dwudziestu piszących uczniów uzyskali z tego zadania punkty, co dało im średni wynik 8,7 pkt, co stanowi 58%.    
Natomiast w części językowej (język angielski) średni wynik punktowy naszej szkoły wyniósł 30,5 pkt; a dla porównania w gminie – 26,3; w zaś w powiecie i województwie 29,4 pkt.
W części matematyczno – przyrodniczej średnia punktów dla klasy trzeciej wyniosła 26.7 pkt (53%), porównując w gminie wynik ten wynosił 23.4 pkt (47%); w powiecie 24.6 pkt (49%), a w województwie 24.3 pkt (49%). Uczeń z najwyższym wynikiem w tej części osiągnął w naszej szkole 41 pkt, a najniższy 14 pkt. Modalna, czyli najczęściej pojawiający się wynik to 28 pkt, zaś mediana, czyli środkowy wynik w rozkładzie uporządkowanym rosnąco to 26 pkt.

Image


Na podkreślenie także zasługuje fakt, iż w gminie Radomyśl nad Sanem tylko wyniki egzaminu naszego gimnazjum sytuują szkołę jako jedyną w gminie, która w obu częściach uplasowała się w tabeli wyników wysokich. W powiecie stalowowolskim w części humanistycznej, łącznie z naszą placówką, takich szkół było tylko pięć, zaś w części matematyczno – przyrodniczej tylko cztery.  

                           M. Lasota