Do góry

50 lat działalności naszej szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa

w Rzeczycy Długiej

“Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.”          Mark Twain

Zielona szkoła  to forma edukacji, która jest źródłem twórczej pracy nauczyciela  i ucznia. Ma spełniać określone cele dydaktyczno-wychowawcze i integracyjne. Uczenie się przez przeżywanie przynosi większe efekty, niż nauka w szkolnej ławce, czy przed komputerem. Dlatego po prawie dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią postanowiliśmy zabrać naszych uczniów na zorganizowany wypoczynek w nowe, nieznane im jeszcze miejsca. Dołożyliśmy wiele starań, aby zrealizować obiecany dzieciom  wyjazd  i udało się.

Tegoroczna „zielona szkoła” przebiegała pod hasłem „Podróże  drogą do poznania piękna naszego kraju”.  Dzięki temu wyjazdowi  mieliśmy szansę bezpośredniego poznania historii, przyrody, legend i pięknych zakątków związanych z urokliwym wschodnim pasmem Beskidu Sądeckiego. Wczesnym rankiem, 30 maja 2022 r. w strugach deszczu żegnaliśmy naszą szkołę, a dzieci swoich rodziców, jednak humory nam dopisywały i pełni optymizmu wyruszyliśmy w kierunku Krynicy Zdroju. Uzdrowisko powitało nas pięknym słońcem i czystym, górskim powietrzem. Na miejsce zakwaterowania wybraliśmy Ośrodek Wypoczynkowy „Baśka”, usytuowany na wzgórzu z pięknymi widokami. Po dotarciu na miejsce, w ośrodku czekały na nas nie tylko ładne  pokoje z łazienkami, ale przede wszystkim smakowite posiłki i wspaniały, zawsze życzliwy personel. Krynica Zdrój, zwana też Górską Krynicą -  to najbardziej znane miasto uzdrowiskowe i najbardziej malowniczy zakątek regionu. Ma uzdrowiskowy mikroklimat  i źródlaną - krystalicznie czystą wodę. To idealne miejsce, by przekazać uczniom wiedzę o życiu i pracy góralskiej ludności, poznać cechy krajobrazu górskiego, nazwy szczytów, roślin, zabytków przyrody oraz poznać ciekawe szlaki turystyczne. W pierwszym dniu spacerowaliśmy deptakiem po Krynicy Zdroju, oglądaliśmy ciekawe "rzeźby kwiatowe", których nie brak w tym rejonie, a które zrobiły na wszystkich duże wrażenie. Bardzo podobała nam się fontanna tzw. „setka”, która pięknie wygląda szczególne  nocą, gdy jest podświetlana. Po kolacji mieliśmy zajęcia w grupie – założyliśmy pamiętniki młodego podróżnika, w którym nasi globtroterzy opisywali wrażenia z każdego dnia .i poznaliśmy regulamin zielonej szkoły. W kolejnym dniu wraz z  przewodnikiem podążyliśmy pięknym Parkiem Zdrojowym, by dotrzeć na  Górę Parkową (732 m n.p.m.), z której podziwialiśmy malownicze widoki. Warto odwiedzić to miejsce także  ze względu na możliwość skorzystania z aktywnego wypoczynku, czekały tam bowiem na nas „Rajskie ślizgawki” i zjazdy pontonami. W drodze powrotnej skorzystaliśmy z najstarszej w Polsce  kolejki linowo- terenowej, którą niedawno poddano modernizacji. Tego dnia odwiedziliśmy również Muzeum Nikifora – krynickiego malarza, a wieczorkiem urządziliśmy  ognisko i wspólne  pieczenie kiełbasek. Podczas   biesiadowania śpiewaliśmy piosenki, a na gitarze grała nam pani Renata Puzio i Lenka Flaszka.
Kolejny dzień naszego pobytu to 1 czerwca i obchody Dnia Dziecka. Już po śniadaniu czekały na nasze dzieci słodkie niespodzianki, ufundowane przez naszych sponsorów, a po złożeniu przez panie swoim podopiecznym życzeń  wraz z przewodnikiem udaliśmy się  na Jaworzynę  Krynicką, najwyższy szczyt tej części pasma Beskidów. Tam odbywały się różne imprezy z okazji Dnia Dziecka, w których ochoczo wzięliśmy udział. Były tańce, śpiewy i darmowe zjeżdżalnie oraz popcorn. Nad wszystkim czuwała krynicka policja, która wprowadziła naszych uczniów w arkana zawodu policjanta. Jazda kolejką gondolową była również nie lada wyczynem. Jeszcze przed obiadem na uczestników zielonej szkoły czekała kolejna  niespodzianka, czyli Krynicki Park Linowy ”Fabryka Endorfiny”  i tu dopiero się działo, oj działo… Po obiedzie  tego dnia zaplanowano  zwiedzanie miejscowości Kamianna, która nazywana jest stolicą miodową Polski. Tutaj mieści się główna siedziba  Polskiego Związku Pszczelarstwa. Atrakcją turystyczną są ule figuralne. Dzieci mogły zwiedzić pasiekę produkcyjno – hodowlaną, której tradycja sięga do przepowiedni sprzed wieków, która mówi, że na tej ziemi złoto rodzi się na kamieniu. Tym złotem jest oczywiście miód spadziowy, który tu powstaje głównie z drzew jodły. Uczestnicy wycieczki nie tylko obserwowali pracę  w pasiece, ale i raczyli się degustacją  tych wspaniałych miodów. Prawie wszyscy zakupili dla najbliższych różne rodzaje miodów i inne produkty pochodzące od pszczółek. Tego wieczoru nie obyło się bez dyskoteki. Już od samego rana wszyscy dopytywali się
o wieczorną imprezę i szykowali się do tańca. Piękne  stroje większość dzieciaków zamieniła na piżamy i urządziliśmy „Piżama party". W czwartek, 2 czerwca, wczesnym rankiem wybraliśmy się na  wycieczkę autokarową do Zakopanego. Nie wszyscy wiedzieli, że ta przepiękna miejscowość leżąca u stóp Tatr, jest najwyżej położonym miastem w Polsce. Z okna autokaru widzieliśmy skocznie narciarskie – Wielką i Małą Krokiew, które, zdaniem uczniów, okazały się zdecydowanie większymi w rzeczywistości, niż wydawały się być w telewizji. Spacerując po Krupówkach,  otwieraliśmy szeroko oczy ze zdumienia, jak wiele ciekawych rzeczy można zakupić, by przywieźć sobie i bliskim pamiątkę z podróży. Następnie wyjechaliśmy kolejką szynową na Gubałówkę, skąd  podziwialiśmy piękną panoramę Zakopanego i cudowny widok na Giewont. Będąc w Zakopanem nie mogliśmy nie odwiedzić Krzeptówek, gdzie mieści się Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej zbudowane przez górali z samego drewna bez użycia gwoździa jako dar w podzięce za uratowanie życia papieżowi Janowi Pawłowi II po zamachu z 13 maja 1981roku. Olbrzymie wrażenie wywarł na nas także piękny ołtarz letni i pomnik Jana Pawła II z Dziwiszem u boku. Na koniec zostawiliśmy to co najlepsze – chochołowskie termy, gdzie wszyscy oddali się rozkosznym kąpielom. Wrażeń i emocji, aż za dużo jak na jeden dzień. Zmęczeni późnym wieczorem wróciliśmy do Krynicy, gdzie czekała na nas jeszcze  zielona noc. W piątek, 3 czerwca 2022r., w ostatnim dniu naszego pobytu na zielonej szkole rankiem po śniadaniu należało spakować  bagaże i podsumować cały pobyt w ośrodku. Rozstrzygnięto konkursy na najżyczliwszego uczestnika zielonej szkoły oraz najczystszy pokój. Głosami uczniów i opiekunów najżyczliwszą dziewczynką zielonej szkoły została Emilia Kusińska z klasy V, a najżyczliwszym chłopcem został Łukasz Juda z kl. III. W opinii komisji największym porządkiem i zorganizowaniem wykazali się chłopcy z apartamentu „B”, który zajmowali piątoklasiści: Olaf Piecha, Oskar Pawłowski, Jakub Janeczko i Bartosz Krawiec. Po śniadaniu udaliśmy się do Pijalni Wód Uzdrowiskowych, gdzie delektowaliśmy się niczym kuracjusze krynickim wodami leczniczymi. Później były lody i pamiątki, na które  wydaliśmy wszystkie pieniążki przeznaczone na ten cel. Po obiedzie nadszedł czas wyruszyć w drogę powrotną. Oprócz bagaży  zabraliśmy  ze sobą wspomnienia i  niezapomniane wrażenia, jakie dane było nam tam przeżyć. Wyniki ankiety na zakończenie pobytu w Krynicy sprowadzają się do jednego wniosku: zielona szkoła była SUPER!!! Wszyscy byliśmy oczarowani  Krynicą, Kamianną i Zakopanem Zachwyceni jesteśmy przepiękną panoramą Jaworzyny Krynickiej, Beskidu Sądeckiego i Tatr. Na długo w pamięci pozostaną nam wrażenia z wędrówki w koronach drzew i piękny krajobraz jaki się  roztacza z wieży widokowej.  Żałowaliśmy, że nasza przygoda już się skończyła. Nie zapomnimy jednak wspólnie spędzonych, radosnych chwil. Jak pisał Mark Twain „Należy  podróżować, by się czegoś nauczyć…”. Ten tygodniowy pobyt nauczył nas wiele. To, co widzieliśmy,  zrozumieliśmy i tego czego doświadczyliśmy,  nie  da się nauczyć z żadnego podręcznika, ani z Internetu. Tam trzeba było być i  samemu to  przeżyć. Samemu doświadczyć, by zrozumieć  lepiej.
Składamy serdeczne podziękowania wszystkim sponsorom za udzielone wsparcie finansowe naszego przedsięwzięcia. Dziękujemy: Pani Dominice Nalepie -  Sekretarz Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomyślu nad Sanem, Pani Prezes Ewelinie Frąg  i całemu Stowarzyszeniu Mieszkańców Rzeczycy Długiej i Musikowa, Panu Łukaszowi  Gałce – Dyrektorowi Banku Spółdzielczego w Radomyślu nad Sanem, Pani Malwinie Ziębie i Academy Powder Brows, Państwu Golikom - właścicielom Dworu Galicja w Rzeczycy Długiej i właścicielom Firmy IWAN w Skowierzynie. Dziękujemy również wszystkim innym osobom,  które miały swój udział  w organizacji tego naszego wyjazdu.