Do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
50 lat działalności naszej szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa

w Rzeczycy Długiej

godlo.png

Stres jest stanem psychicznego i fizycznego napięcia, który bardzo niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Jego objawy są uciążliwe i polegają na odczuwaniu negatywnych emocji utrudniających codzienne funkcjonowanie; stale pogarszając jakość życia każdej jednostki, niezależnie od wieku. Z kolei depresja jest określana jako zespół zaburzeń nastroju oraz aktywności utrzymujących się przez długi czas, niezwykle obciążających, a nawet upośledzających funkcje życiowe człowieka. W przeciwieństwie do krótkotrwałych epizodów przygnębienia, depresja trwająca wiele miesięcy może powoli wyniszczać organizm odczuwaniem smutku i brakiem najmniejszych chęci do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Ze względu na zróżnicowany przebieg tej choroby, we wszystkich przypadkach wymagany jest indywidualny proces leczenia.

Ostatnie lata nie oszczędzają nie tylko nas, Polaków, ale w ogóle ludzi na całym świecie. Skutecznie do tego przyczyniły się problemy pandemiczne, a teraz jeszcze dołączyła sytuacja zagrożenia wojennego, z jaką zmagają się szczególnie nasi sąsiedzi w Ukrainie, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na stan psychiki każdego z nas. Najbardziej podatnymi na niekorzystne zmiany są dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Mamy obowiązek chronić młode pokolenie, zwłaszcza poprzez wdrażanie skutecznej formy profilaktyki. Stąd pomysł na warsztaty terapeutyczne, które – dzięki gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w Radomyślu nad Sanem – w miniony piątek 11 marca, poprowadził w naszej szkole psycholog z Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce, pan Grzegorz Kruk. Na zachowanie zdrowia jest recepta sporządzona nie tyle z medykamentów, ale zakodowana jako 3R, tj. ruch, rozmowa, rekreacja – to najlepszy sposób, by zredukować nadmierne napięcie, niepokój i lęk. Dwugodzinne warsztaty terapeutyczne przeprowadzone zostały w każdej z trzech grup wiekowych wśród uczniów naszej szkoły: dla klas VII-VIII – pod hasłem „Smutno, że aż boli”; dla klas V-VI –w formie treningu redukującego stres; zaś temat zajęć dla  najmłodszej grupy z klas II-III brzmiał: „Tolerancja i szacunek – to mój wizerunek”.  Podczas zajęć uczniowie uświadomili sobie, jakie sytuacje generują zaburzenia depresyjne i lękowe mieszane, a także poznali skuteczne metody radzenia sobie z różnymi rodzajami dyskomfortu psychicznego. Najważniejsze przesłanie zajęć zostało jednak zawarte w bardzo prostym przekazie – byśmy nigdy nie pozostawali obojętni na przeżycia drugiego człowieka, gdyż od stopnia naszej wrażliwości i empatii może zależeć czyjeś zdrowie, a nawet życie!

                          tekst: M. Lasota