Zaczęło się … w minionym roku szkolnym od „rzeczyckich Narnijczyków”, czyli pracy metodą przekładu intersemiotycznego podczas realizacji zadań literackich związanych z omówieniem powieści Clive’a Staplesa Lewisa „Opowieści z Narnii”. Wówczas uczniowie klasy czwartej (obecnie piątoklasiści), zafascynowani wizją narnijskiego świata, wcielili się w lekturowe postacie, tworząc własną adaptację oraz interpretację dzieła, głównie w aspekcie otwartego zakończenia. Kreując nowych bohaterów - Łucje, Zuzanny, Edmundów i Piotrów - uczniowie wspaniale bawili się tekstem kultury, angażując do własnej reżyserii także swoich bliskich, którym nie brakowało pomysłów na kostiumy i charakterologię postaci z baśniowej powieści.
To wydarzenie stało się inspiracją do opracowania i realizacji „Sztuki z klasą” – innowacji pedagogicznej z zasobnym przekazem ponadprogramowej wiedzy o kulturze. Innowacyjne treści realizowane nowymi metodami – m.in. metodą mapy mentalnej czy twórczego myślenia Edwarda de Bono, znanej jako metoda sześciu kapeluszy) realizowane są głównie na zajęciach koła polonistycznego i teatralnego w klasach piątej i szóstej. Wdrażanie innowacji stanowi przede wszystkim zachętę do podejmowania przez naszych uczniów samodzielnych prób działalności literackiej i kulturalnej. Zajęcia uwrażliwiają uczniów na sztukę, pobudzają ich do działań aktorskich, rozbudzają zdolności recytatorskie. Członkowie kół zainteresowań angażują się w życie kulturalne szkoły; biorą udział w uroczystościach szkolnych i lokalnych, z powodzeniem angażują się w prace konkursowe o szerokiej tematyce, tworzą kostiumy i elementy scenograficzne, redagują rozszerzone formy wypowiedzi, także reklamy społeczne i artykuły do gazetek klasowych, a wkrótce – mamy nadzieję – na stronę internetową szkoły. Takie zaangażowanie pozytywnie przekłada się na twórczą pracę uczestników innowacji i ma wymierny wpływ na życie kulturalne szkoły.
tekst: M. Lasota