

Do góry
W ramach działań innowacji pedagogicznej „Litery już znam, więc czytam sam”, w czerwcu 2021r. w naszej szkole zorganizowano maraton czytelniczy w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I -III. Został on zapoczątkowany przez pana dyrektora, w Dniu Dziecka, z okazji 20. rocznicy społecznej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. W drodze losowania dzieciom z zerówki przypadła „ Baśń o toruńskich piernikach”, uczniom klasy I – „Kopciuszek”, uczniom klasy II – „Afryka Kazika”, a trzecioklasistom książka „Król Maciuś I”. Oprócz dzieci i wychowawczyń do maratonu czytelniczego zostali zaproszeni również inni goście.
„Gdzie nie ma książki - tam w życiu człowieka czyni się zła pustka,
której niczym wypełnić nie można”
Kornel Makuszyński
Codzienne czytanie dzieciom zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera rozwój psychofizyczny, intelektualny i społeczny. Żaden najpiękniejszy prezent nie zastąpi tego daru, którym jest nasz czas, poświęcona uwaga, entuzjazm do czytania i miłość. Dlatego tak bardzo ważne jest , by czytać dziecku jak najwięcej i jak najczęściej, żeby nie dopuścić do złej pustki o której pisał Kornel Makuszyński.
Warto pamiętać, że mądrze dobrana literatura może być doskonałym źródłem ważnych, uniwersalnych prawd i wartości moralnych. Na podstawie ciekawej książki można uposażyć dziecko w informacje dotyczące historii naszego kraju, kształtować jego miłość do ojczyzny czy nauczyć je radzenia sobie z emocjami, bo jak pisał Konstanty Ildefons Gałczyński: „Z książki płynie odwaga, książka życiu pomaga, chcemy książek jak słońce …”. Trudno zresztą wymienić wszystkie pożytki płynące z czytania dzieciom i przez dzieci książek; zwłaszcza ze zmobilizowania współczesnych uczniów do samodzielnej lektury.
Zaczęło się … w minionym roku szkolnym od „rzeczyckich Narnijczyków”, czyli pracy metodą przekładu intersemiotycznego podczas realizacji zadań literackich związanych z omówieniem powieści Clive’a Staplesa Lewisa „Opowieści z Narnii”. Wówczas uczniowie klasy czwartej (obecnie piątoklasiści), zafascynowani wizją narnijskiego świata, wcielili się w lekturowe postacie, tworząc własną adaptację oraz interpretację dzieła, głównie w aspekcie otwartego zakończenia. Kreując nowych bohaterów - Łucje, Zuzanny, Edmundów i Piotrów - uczniowie wspaniale bawili się tekstem kultury, angażując do własnej reżyserii także swoich bliskich, którym nie brakowało pomysłów na kostiumy i charakterologię postaci z baśniowej powieści.
Lp. |
Tytuł innowacji pedagogicznej |
Autor lub zespół autorski |
Imię i nazwisko nauczyciela realizującego |
1. |
Sztuka z klasą. |
M. Lasota, A. Miętus |
M. Lasota, A. Miętus, J.Lubera |
2. |
Mali mistrzowie kodowania. |
U. Urbańska |
U. Urbańska |
3. |
Przegoń smutki, odrzuć nerwy i wesoło spędzaj przerwy. |
B. Czajkowska, U. Urbańska |
B. Czajkowska, U. Urbańska |
4. |
Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato, bo w książkach tak wiele się dzieje… |
T. Zawadzka |
T. Zawadzka |
5. |
„Za włosy ciągnę te myśli nieuczesane” – redakcyjne zmagania z lekturą. |
Renata Puzio |
Renata Puzio |
6. |
Chcę być eko. |
|
|