Do sprawdzianu szóstoklasisty w naszej szkole  przystąpiło 20 uczniów. Sprawdzian miał charakter interdyscyplinarny. Sprawdzał przede wszystkim umiejętności zapisane w standardach wymagań egzaminacyjnych tj. z zakresu czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce. Test zawierał 26 zadań (20 zamkniętych i 6 otwartych), za które uczeń mógł otrzymać 40 punktów.

Zadania zamknięte wielokrotnego wyboru (od 1 do 20) sprawdzały głównie umiejętność czytania ze zrozumieniem. Natomiast w zadaniach otwartych uczniowie mogli wykazać się umiejętnościami: pisania, rozumowania, wykorzystania wiedzy w praktyce. Test sprawdzał pięć kluczowych umiejętności:
• w zakresie czytania:
- umiejętność odczytania tekstu popularnonaukowego (anegdotę o Karolu Gaussie),
- tekst poetycki (wiersz „Sum” Jana Brzechwy);
• w zakresie pisania:
- umiejętność redagowania opisu dzieła sztuki użytkowej (znaczka pocztowego),
- umiejętność redagowania zaproszenia;
• w zakresie rozumowania:
- rozpoznawanie charakterystycznych cech własności figur,
- obliczanie pola trójkąta,
- wyznaczanie wielokrotności liczb,
- wyznaczanie ilorazu i czynnika iloczynu;
• w zakresie korzystania z informacji:
- ustalanie daty na podstawie informacji zawartych w przypisie,
- korzystanie z informacji zamieszczonych w tabeli;
• w zakresie wykorzystania wiedzy w praktyce:
- obliczanie ceny jednostkowej towaru,
- obliczenia dotyczące długości,
- wykorzystanie w sytuacji praktycznej własności liczb.

Najlepiej uczniowie opanowali umiejętność czytania (86% punktów) i rozumowania (73% punktów)- to mocne strony kształcenia w naszej szkole. Nieco słabiej uczniowie rozwiązali zadania sprawdzające pozostałe umiejętności, tj. korzystania z informacji (68% punktów), pisania (62% punktów) oraz wykorzystanie wiedzy w praktyce (54% punktów), umiejętności te opanowane zostały na umiarkowanych poziomie.

Średnia ilość uzyskanych punktów przez szóstoklasistę naszej szkoły wyniosła 27,6 punktu, co stanowi 69% punktów możliwych do uzyskania. Na tle średnich wyników uzyskanych przez pozostałych uczniów piszących w regionie nasi uczniowie wypadli bardzo dobrze. Jest to wynik wyższy od średniej punktów w gminie o 2,6 punktu i wyższy o 1,8 punktu  od średniej punktów  w powiecie i województwie. Uzyskując taki wynik średni nasza szkoła osiągnęła stanin 7, czyli wysoki. Jest to wynik porównywalny z wynikami 12% szkół w Polsce. Równocześnie jest to wynik lepszy niż wynik 77% szkół ze staninów niższych oraz gorszy od 11% szkół mających średni wynik wyższy.
Analizując osiągnięcia szóstoklasistów pod kątem planowania ich przyszłego uczenia się można stwierdzić, że siedmiu uczniów z tej klasy (35%) uzyskało wynik świadczący o znacznym potencjale umysłowym (wynik wysoki i najwyższy). Połowa uczniów (60%) uzyskała wynik średni. Jedynie dla jednej uczennicy test okazał się bardzo trudnym (5%). Poniżej przezentujemu wyniki naszych uczniów w zestawieniu ze średnimi wynikami uzyskanymi przez uczniów w naszej gminie,  powiecie oraz w województwie.

Image

                       R. Puzio